سرمنشأ برنامهریزی برای بهاری کردن روزهای سال و شاداب کردن کودکان و خانوادهها فقط در مهدهای کودک، کودکستانها و مراکز پیشدبستانی نیست و جامعه باید مسئولیت و تعهد در برابر سلامتی و رفاه روانی افرادش را در سرلوحه کارهای خود قرار دهد. تحقیقات فراوان نشان دادهاند که جامعه شاد و شادیآفرین، مشکلات کمتری دارد، افراد چنین جوامعی از نظر جسمی و روانی سالمترند، ارتباطات شادمانه بهتری دارند، آمار خشونت و آزار در این جوامع کاهش و شاخص خلاقیت و پیشرفت در آنها ارتقا یافته است.

برای شادی های کودکان برنامه ریزی کنیم

حال، سؤال این است که مراکز آموزشی و فرهنگی ما نه در قالب مادی و ثبتنام اجباری در برنامههای کوتاهمدت، سریع و یکشبه بلکه طولانیمدت، هدفمند و سالیانه چه کردهاند. البته ناحق است اگر از اندک برنامههای خوب در سطح جامعه از جانب بعضی کانونها و انجمنها در قالب جشنوارهها و تشویق کودکان و خانوادهها غافل بمانیم. مراکز آموزشی، چه کارهای شاخصی دارند؟ بیگمان دیده میشود که در روزهای مطابق تقویم اجرایی و آموزشی، مراسم، گل، کاغذ رنگی، شیرینی، تغییرات ظاهری و به اصطلاح خودشان مراسم جیغ، دست و هورا صورت میگیرد. در اینگونه مراسم، گاه حتی کودکان و خردسالان در حاشیه قرار میگیرند و هاج و واج به این رنگارنگی مینگرند و نمیدانند یا به زبان ساده توجیه نمیشوند که چرا مثلاً امروز با دیگر روزها فرق دارد و چرا چنین میکنیم و باید آن چنان باشیم.

شاد بودن و شادی کردن یکشبه حاصل نمیآید و قرص و دارو و شربت هم ندارد که به زور خورانده شود و پس از آن امید به بهبود باشد یا بتوان در انتظار دوران نقاهت آن برای سلامتی کامل بود. لذت بردن، از هر دوره زندگی، احساس سبکی کردن و رضایتمندی روانی فرایندی است که باید برایش سرمایهگذاری کرد. باید از انسانهای معتقد به دفع و زدودن کهنگیها و رویش تازگیها در برنامهریزیها بهره گرفت. همانگونه که انسانِ غیرخلاق، خلاقیتکُش میشود، انسان کسل و غافل از تنوع و تازگی، حتی در مراسم جشن و شادی، غم را در نهادش دارد و شادی را عرضه نمیکند.

و اما. کودکان به دور از حاشیههای برنامهریزی از جانب بزرگترها نیازمند تفریح، شادی و لذتاند. آنها حق بهرهمندی از محیطهای زیبا، کلمات روحبخش، چهرههای بشاش و روزهای شاد و هیجانهای سالم را دارند. آنها در خلال برنامهریزیهای درست و هدفمند شاد سنتی، ملی، مذهبی و اجتماعی، به مرور منطق شاد بودن را درک خواهند کرد. دست زدن اجباری، امر به خندیدن، جیغ کشیدن وماً رسم رفاه و شادی روانی نیست.

 

منبع : دکتر فرخنده مفیدی ، رشد آموزش پیش دبستانی ، دوره نهم ، شماره 3 ، بهار 1397


مدرسه شاد . جامعه بانشاط

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Pamela Joe ارز دیجیتال فروشگاه صنایع دستی پینار طلا و جواهرات دهدشتی ساخت انواع تجهیزات آشپزخانه صنعتی و رستوران قالب فلتسام وب تفریحی یادگاری ترجمه مقاله باسکول فروشگاهی | باسکول